یک فوق تخصص خون و سرطان کودکان در یزد گفت: سرطان پوست یکی از شایع ترین سرطان ها در استان یزد استمردمان تلاشگر کویر مرکزی ایران به میزان بیشتری در معرض اشعه فرابنفش خورشید و به دنبال آن، سرطان پوست قرار دارند.

دکتر اعظم السادات هاشمی در گفت و گو با خبرنگاربهداشت و درمان ، اظهار داشت: مطالعات دیگر در استان یزد نشان داده که میزان آگاهی، نگرش و عملکرد گروه های تحصیل کرده استان نیز در مورد این بیماری کافی نیست. چهره های آفتاب سوخته و پوست های چروکیده بسیاری از ساکنان استان حکایت از این واقعیت دارد که پوست مردمان کویر در برابر تازیانه های آفتاب آن به درستی حفاظت نمی گردد، چرا که آموزشهای لازم در این خصوص ناکافی بوده است. وی ادامه داد: طبق آمار ثبت شده در سال 1385 سرطان پوست شایع ترین سرطان در مردان ( 18/18% ) و در زنان شایع ترین سرطان بعد از سرطان پستان ( 69/14%) می باشد.

دکتر هاشمی در پاسخ به اینکه چگونه می توان خطر سرطان پوست را کاهش داد تصریح کرد: خود را در معرض تابش نور خورشید به ویژه در اواسط روز بین 10 صبح و 3 بعدازظهر کمتر قرار دهید.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد توصیه اکید کرد:کرم های ضدآفتاب حداقل با 15 SPF یا بیشتر را در مناطقی از بدن که در معرض نور خورشید می باشد، به کار ببرید.

دکتر هاشمی به وب دا گفـت:کرم های ضدآفتاب را هر دو ساعت یک بار حتی در روزهای ابری به کار ببرید. پس از شنا کردن یا عرق کردن، کرم را مجددا استفاده کنید. دکتر هاشمی افزود: از لباسهایی استفاده کنید که تمام بدن شما را بپوشاند و روی صورت شما سایه ایجاد کند. (کلاه های لبه دار هم بر صورت و هم بر گردن شما سایه می افکند.)

وی توصیه کرد:از در معرض قرار گرفتن کودکان در نور خورشید به ویژه زمانی که شدت دارد (بین ساعت 10 صبح تا 3 یعدازظهر) خودداری کنید. در ضمن کرم های ضدآفتاب در کودکان 6 ماهه و بالاتر استفاده کنید. از مصرف کرم های ضدآفتاب برای کودکان کمتر از 6 ماه جداً خودداری کنید. از در معرض قرار گرفتن کودک کمتر از 6 ماه در نور خورشید جداً باید خودداری کنید.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا